Vår tilnærming til barn

Personalet i Gaupås barnehage har høy kompetanse og bevissthet rundt hvordan vi møter barn. Les mer om vår tilnærming.

Vi er opptatt av følgende når vi er sammen med ditt barn:
* å møte barnet her og nå, tilstedeværelse og nærvær.
* å støtte barnets følelser og opplevelser av verden.
* å tørre å stå sammen med barnet ditt i den
følelsen det har så lenge hun/han har behov for det.
* å være oppmerksom i forhold til hva barnet
har behov for.
* å være oppmerksom på hva som skjer med meg
som voksen i ulike situasjoner slik at jeg kan ta
bevisste valg sammen med ditt barn.
* å vurdere fra situasjon til situasjon hva jeg velger
å støtte.

For å få kompetanse på dette øver personalet sammen i gruppe. Vi diskuterer, har rollespill, utforsker og reflekterer sammen på alle personalmøter og plandager.
I Gaupås barnehage støtter også de voksne hverandre i å oppleve verden forskjellig og å ha ulike meninger.
Gjennom refleksjon kan vi få økt bevissthet på egne følelser og tanker. Vi tror dette er viktig å vite noe om i møte med ditt barn.
Vi tror at barn har glede av å få støtte på å være nettopp som de er. Vi støtter gjennom å kopiere hva barna sier, gjør, tegner eller bare ved å anerkjenne følelser.

Vi tror at barn selv kan utvikle sitt eget ståsted. Gjennom å støtte og forsterke det barnet selv uttrykker blir ståstedet barnets eget og ikke en kopi av den ansatte sitt.