Livsmestringskompetanse

Vi ønsker å bidra til at barn håndterer livet sitt i motgang og medgang, og blir gode bidragsytere i andres liv. Felles kompetanseutviklingsplan Holmestrandsbarnehagene 2023-2024 Hovedområdene i strategiplanen til Holmestrand er livsmestrings-, språklig og digital kompetanse. Strategiplanens visjon er "Trygghet, mestring og lærling for alle".

I gaupås vil vi ha fokus på livsmestring, samtidig som vi vil legge vekt påspråklige temaer og IKT.

Det overordnede målet er at alle barn skal inkluderes i sterke fellesskap i barnehage og skole, og hovedområdene er livsmestrings- språklig og digital kompetanse.

Vi er opptatt av at hverdagen til barna består av trygghet, lek og tilstedeværende voksne. Personalet skal ivareta barnas behov for lek og de skal bidra til at barna får felles erfaringer som bidrar til at de får oppleve humor, spenning, lek og livsmestring.

I tillegg vil vi ha lekegrupper, turgrupper, lesegrupper og ipad som er verktøy i barnehagehverdagen.

Hver avdeling er utstyrt med ipader, og vår digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Voksne skal være aktive sammen med barna når de bruker digitale verktøy, og det er de voksne som skal utøve digital dømmekraft ift hvilke program og innhold avdelingene bruker.

Bilderesultat for livsmestring og helse