§ 1 SAMMENSLUTNINGSFORM, FORETAKSNAVN, FORRETNINGSKONTOR MV
Sammenslutningen er et sameieforetak med foretaksnavn Gaupås barnehageSA. Foretaket har forretningskontor i Holmestrand kommune.
§ 2 FORMÅL
Foretakets formål er å eie og drive barnehage til det beste for medlemmene og deres barn. Foretaket skal fremme medlemmenes økonomiske interesser gjennom deres deltagelse i virksomheten som kjøpere av barnehagetjenester fra foretaket. Formålet er ikke kapitalavkastning til medlemmene. Eventuelt overskudd skal godskrives egenkapitalet i foretaket.
§ 3 MEDLEMSKAP
Foretaket er åpent for foreldre/foresatte som får tilbud om barnehageplass i barnehagen. Når foreldre/foresatte har akseptert tilbud om barnehageplass, plikter de å bli medlem av foretaket. Medlemskapet kan etter avtale med daglig leder overdras mellom foresatte som har felles barn.
Medlemmene skal ikke betale medlemskontingent. Medlemmene betaler inn et andelstilskudd tilsvarende en måneds foreldrebetaling ved akseptert tilbud om barnehageplass. Renteinntektene tilfaller foretaket. Andelstilskuddet motregnes mot siste ordinære foreldrebetaling ved oppsigelse av plass. Medlemmene hefter ikke over kreditorene for foretakets forpliktelser.
Foretaket kan bruke elektronisk kommunikasjon når det gis meldinger, varsler, informasjon, dokument og lignende etter samvirkeloven til medlemmene, såfremt ikke medlemmet utrykkelig har godtatt det og ikke noe annet følger av lov om samvirkeforetak.
Når et medlem skal gis meldinger eller lignende etter lov om samvirkeforetak, kan medlemmet gjøre dette ved hjelp av elektronisk kommunikasjn til den e-postadressen eller på annen måte daglig leder eller styret har fastsatt til dette formålet.
§ 4 OPPTAK AV BARN
Gaupås barnehage er åpen for barn i alderen fra 1 til 6 år. Foreldre som ønsker plass til sitt barn i barnehagen, må søke om dette elektronisk til Holmestrand kommune innen 1.mars.
I det tilfelle barnehagen har ledig kapasitet etter at barn i opptakskretsen er tatt opp i barnehagen, kan barnehagen foreta opptak utenfor opptakskrets, hvis bokommune refunderer tilskudd. Ved opptak av barn legges følgende prioriterte kriterier til grunn:
1) Barn med nedsatt funksjonsevne og barn med vedtak i henhold til barnevernloven skal prioriteres i henhold til barnehageloven §13. Det skal foreligge sakkyndig vurdering av barnets funksjonsvansker.
2) Det skal være en hensiktsmessig sammensetning av barnegruppen m.h.t. alder og kjønn.
3) Søsken til barn i barnehagen
4) Holmestrand kommune defineres som opptakskrets. Deretter prioriteres barn fra barnehagens nærmiljø. (Kleiverud skolekrets, Vollsåsen Terasse, Olav Duunsvei, Solåsveien, Gudumstien, Sommerro, Roveveien, området Ramberg/Kleivan.
5) Hele plasser foretrekkes fremfor halve.
6) Barn på venteliste etter ansiennitet.
Den som er tildelt plass, får beholde den til skolestart. Halv plass tildeles for ett år av gangen. Barnehagen deltar i kommunens samordnede opptak. Eierstyret tildeler plass i barnehagen, etter innstilling fra daglig leder. Denne beslutningen kan ikke overprøves av årsmøtet. Ved ledige plasser i løpet av året, gis det plass ut fra de henvendelser man har fått. Det brukes de samme kriterier som ved ordinært opptak.
Holmestrand kommune fastsetter følgende vilkår for tildeling av tilskudd:
- Opptaket i de private barnehagene godkjennes av barnehagemyndighet.
Kunnskapsdepartementet fastsetter følgende vilkår for at barnet skal ha rett til barnehageplass:
- Opptaket må følge gjeldende lover og regler.
Holmestrand kommune fastsetter følgende vilkår for tildeling av tilskudd:
- Ved innvilget dispensasjon fra utdanningskravet til daglig leder eller pedagogisk leder, skal eier sørge for at konstituert barneveileder gis tilfredsstillende veiledning av førskolelærer.
§ 5 FORELDREBETALING
Årsmøtet fastsetter foreldrebetalingen, etter innstilling fra eierstyret. Oppstart for nye barn vil være innen de 2 første ukene etter 1. august. Dersom barnet får tilbud andre uken i august, vil det trekkes 1 uke fra betalingen. De som etter eget ønske velger å starte senere på året, må betale fra 1. august.
Økning i betalingen kan først skje i måneden etter årsmøtet. Foreldrebetalingen skal skje forskuddsvis den 1. i hver måned. Det gis 30% søskenmoderasjon for barn nr. 2 og 50% for barn nr. 3.
§ 6 FORELDREBETALING VED FOR SEN HENTING
I de tilfeller der barn blir hentet etter barnehagens stengetid mer enn en gang pr. kvartal, vil foreldrene bli pålagt ekstra betaling pr. påbegynte halvtime etter gjeldende timesats, inkludert alle avgifter.
§ 7 ANSVARSFRASKRIVING
Barnehagen har ikke ansvar for barna på vei til og fra barnehagen når de er med foreldre/foresatte. Barnehagen har ikke ansvar for medbrakte leker. Foreldre/foresatte har selv ansvar for egne barn når de selv er tilstede.
§ 8 UTMELDING
Oppsigelse av barnehageplass anses som en oppsigelse av medlemskapet i foretaket. Utmeldingsfristen er like lang som barnehagens oppsigelsestid, dvs minst tre måneds varsel fra den første i måneden og senest siste dag i mars for inneværende barnehageår. I motsatt fall tilfaller andelstilskuddet jamfør § 3 barnehagen som foreldrebetaling for august.
Har medlemmer flere barnehageplasser plikter medlemmet ved skriftlig utmelding å melde seg ut av foretaket samtidig som barnehageplass blir oppsagt, med mindre annet er avtalt med eierstyret. Utmeldingsfristen er like lang som barnehageplassens oppsigelsestid.
Andelstilskuddet motregnes mot siste ordinære foreldrebetaling ved oppsigelse av plass.
Meldemsskapet opphører automatisk når barnet begynner på skolen.
§ 9 EKSKLUDERING
Styret kan frata et medlem barnehageplassen. Dette kan kun finne sted dersom særskilte grunner skulle tilsi dette, og skal ikke gjøres gjeldende før det har blitt gitt skriftlig og muntlig advarsel, og vedkommende har hatt anledning til å uttale seg.
Manglende foreldrebetaling etter de satser og frister som er fastsatt, medfører at plassen kan sies opp med en ukes varsel, etter at to advarsler er gitt. Innbetalt andelstilskudd vil i så fall ikke bli tilbakebetalt, men vil være å anse som delbetaling for oppsigelsestiden. Årsmøtet kan være klageinstans.
§ 10 STYRET
Foretaket skal ha et styre som skal bestå av styreleder og 2 andre medlemmer, i tillegg til 1 varamedlem. Daglig leder er fast sekretær for styret.
Funksjonstiden for styreleder og de andre medlemmene er to år. Varamedlemmene velges for ett år. Styreleder, styremedlemmer og varamedlemmer kan gjenvelges.
Styret skal velges av årsmøtet. Årsmøtet velger styreleder ved særskilt valg. Styret velger nestleder blant sine medlemmer.
Barnehagens pedagogiske ledere har møte, tale og forslagsrett på styremøter.
§ 11 STYRETS ANSVAR
Styret skal lede virksomheten i samsvar med lover, vedtekter og årsmøtets vedtak. Styret skal ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.
Styreleder skal sørge for at styret holder møter så ofte det trengs. Et styremedlem eller daglig leder kan kreve at styret sammenkalles for å ta opp bestemte saker.
Styret skal føre protokoll over sakene i samsvar med samvirkeloven.
Styret skal sørge for en forsvarlig organisering av virksomheten.
Styret sørger for at vedlikehold på bygninger og uteområdet holdes ved like og utarbeider en vedlikeholdsplan som innarbeides i det årlige budsjettet.
Styret sørger for at plan legges til dugnad og at innkjøp til dugnad utføres.
Styret skal fastsette planer og budsjett for virksomheten, og orientere om budsjettet på årsmøtet.
Styret skal holde seg orientert om foretakets økonomiske situasjon, og skal se til at det blir ført fullgod kontroll med virksomheten, regnskapet og formuesforvaltningen.
Styret velger regnskapsfører. Styret har ansvar for at regnskapet sammen med styrets beretning legges fremfor årsmøtet.
Styret skal sette iverk de undersøkelsene som styret mener er nødvendige for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal sette iverk slike undersøkelser dersom en eller flere av medlemmene krever det.
Styret skal føre tilsyn med daglig leder og virksomheten i foretaket for øvrig. Styret bør fastsette instruks for daglig leder.
Styret har arbeidsgiveransvar i barnehagen, og ansetter daglig leder i barnehagen. Øvrig personell ansettes etter innstilling fra daglig leder. Personalet følger lønn fastsatt av PBL-A, og skal underskrive " Erklæring om taushetsplikt for tilsatte i barnehager."
Styret skal utarbeide en styreinstruks.
§ 12 STYRETS VEDTAK
Styret kan treffe vedtak når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er tilstede eller er med på saksbehandlingen. Styret kan likevel ikke treffe vedtak uten at alle styremedlemmene så langt det er mulig har fått anledning til å delta i behandlingen av styresaken. Har noen styremedlemmer forfall, skal et varamedlem innkalles.
Et styrevedtak krever at flertallet av de styremedlemmene som er med på behandlingen av en sak, har stemt for. Står stemmene likt, gjelder det som møteleder har stemt for. De som stemmer for et vedtak som innebærer en endring, må likevel utgjøre minst en tredel av alle styremedlemmene.
Ved valg er den som har fått flest stemmer valgt. Styret kan på forhånd fastsette at det skal stemmes på nytt dersom ingen får flertall av de stemmene som er gitt. Står stemmetallene likt ved valg av styremedlem eller styreleder, blir valget avgjort ved loddtrekning. I andre tilfeller der stemmene står likt, gjelder det som møteleder har stemt for.
§ 13 DAGLIG LEDER
Fortakets daglige leder ansettes av styret, og skal være utdannet som førskolelærer.
Daglig leder skal stå for den daglige administrative og pedagogiske ledelsen av virksomheten i foretaket, og sørge for at de retningslinjer og pålegg som styret har gitt blir fulgt.
Den daglige ledelsen omfatter ikke saker som etter forholdene i foretaket er av uvanlig art eller av stor betydning.
Daglig leder kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra styret i hvert enkel tilfelle eller når det er til vesentlig ulempe for foretaket å vente på styrevedtak. Styret skal ha melding om avgjørelsen så snart det er mulig.
Daglig leder skal sørge for at foretakets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.
Daglig leder har ansvar for at barnehagen har et interkontrollsystem som er i henhold til gjeldende lov og forskrifter.
Daglig leder skal minst hver 4.måned, i møte eller skriftlig, gi styretmelding om virksomheten i foretaket, tilstand for foretaket og resultatutviklingen.
Styret og det enkelte styremedlem skal til en hver tid kreve at daglig leder gir stryet en nærmere redegjørelse for bestemte saker.
§ 14 SAMARBEIDSUTVALGET
Samarbeidsutvalget har 4 medlemmer. To velges blant foreldrene, og to velges blant de ansatte. Disse sitter for ett år av gangen.
Foreldrerepresentantene velges av foreldrerådet, som består av alle foreldrene i barnehagen, på årsmøtet på høsten.
Samarbeidsutvalget skal fremme samarbeid mellom hjemmene og barnehagen.
Det velges en leder, som skal være foreldrerepresentant.
Samarbeidutvalget skal uttale seg/ gi råd om:
- Årsplan for barnehagen
- Budsjett
- Det pedagogiske tilbud generelt
§ 16 ÅRSMØTE
Årsmøte er foretakets øverste organ.
Ordinært årsmøte skal avholdes innen utgangen av april hvert år.
Styret skal innkalle til ekstraordinært årsmøte når styret finner det nødvendig, eller når revisor eller minst 10% av medlemmene krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
Ekstraordinært årsmøte som behandler valg av representater til verrv for barnehagen, skal holdes innen utgangen av september hvert år.
Årsmøtet ledes av styrelederen med mindre årsmøtet velger en annen møteleder.
§ 17 INNKALLING TIL ÅRSMØTE
Styret innkaller skriftlig til årsmøtet med minst to ukers varsel.
Innkallingen skal klart oppgi de saker som skal opp på årsmøtet, samt tid og sted for møtet. Forslag om vedtektsendringer skal med i innkallingen. Det skal også orienteres om årsplan.
Saker som ønskes behandlet på årsmøtet må meldes til barnehagens daglige leder senest 3 uker før årsmøtet.
§18 SAKER SOM SKAL BEHANDLES PÅ ÅRSMØTET
Valg av referent og to personer til å underskrive protokollen.
Utarbeidelse av liste over møtende medlemmer på møtet, antall stemmeberettigede og hvor mange stemmer disse har.
- Gjennomgang av styrets årsmelding
- Godkjenning av årsregnskap
- Valg av 2 styremedlemmer og 1 vara. Styrets leder velges særskilt.
- Valg av 2 representanter til samarbeidsutvalget
- Valg av revisor
- Eventuelle forslag til vedtektsendringer
- Eventuelt forslag til oppløsning
- Årsplan
- Andre saker som er korrekt meldt inn for behandling
§19 STEMMEREGLER FOR ÅRSMØTET
Hvert medlem har en stemme tilsvarende antall barn i barnehagen. Hvert medlem kan møte med en fullmektig til årsmøtet. Fullmektigen må legge frem skriftlig og datert fullmakt.
En beslutning av årsmøtet krever at flertallet av de som deltar i behandlingen av en sak, har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møteleder har stemt for. Blanke stemmer kan anses som ikke avgitt.
Det kreves at minst 50% av de stemmeberettingede er tilstede på årsmøtet for at møtet kan avholdes.
Tvist om tolkning av vedtekter, avtaler m.v., skal først søkes løst minnerlig gjennom forhandlinger. Fører ikke slike frem, kan hver av partene forlange tvisten avgjort ved voldgift, etter tvistemålslovens regler.
§20 VEDTEKTSENDRINGER
Vedtak om vedtektsendringer krever 2/3 flertall av de avgitte stemmene
§ 21 ÅPNINGSTIDER
Barnehagen er åpen hverdager fra 0645 til kl.1700. Lørdager er barnehagen stengt. Barnehagen holdes stengt 5 dager pr år til planleggingsarbeid.
Barnehagen holdes stengt 4 uker om sommeren, julaften og nyttårsaften. Mandag, tirsdag og onsdag før skjærtorsdag er barnehagen stengt. Barnehagen er stengt i romjula.
§ 22 DUGNAD OG EKSTRAINNSATS
Ingen er fritatt for dugnad, men medlemmer av eierstyret (ikke varamedlem) får som kompensasjon for arbeid, 1 måneds utgift for ett barn dekket (ikke matpenger).
Foreldrene skal utføre dugnadsarbeid i et omfang som bestemmes av eierstyret. Manglende dugnadsinnsats kan medføre at eierstyret belaster den enkelte med andre oppgaver utover fellsdugnadene. Alternativt kan eierstyret fastsette et beløp som skal innbetales barnehagen.
§ 23 FORELDREMØTER
Daglig leder er ansvarlig for foreldremøter, og det bør avholdes minst ett foreldremøte pr halvår.
§24 VOLDGIFT
Tvist om tolkning av vedtekter, avtaler m.v skal søkes løst minnerlig gjennom forhandlinger. Fører ikke slike fram kan hver av partene forlange tvisten avgjort ved voldgift, etter tvistemålslovens regler.
§25 FULLMAKTER
Ved rapportering til kommune og stat, og inngåelse av øvrige avtaler, har følgende personer fullmakt til å underskrive; Leder av eierstyret og daglig leder i barnehagen.
§26 AREALNORM
Barnehagens vedtektsfestede arealnorm er 4 kvadratmeter for barn over 3 år, og 5,5 kvadratmeter for barn under 3 år.
§27 UTLEIE AV BARNEHAGEN
Det vises til vedtekter og utleieregler.
§28 TINGLYSTE AVTALER
Barnehagen har gjort tinglyste avtaler med følgende.
- Naboeiendom gnr 69, bnr6
- Holmestrand kommune
- Kommunekreditt Norge (Lån, gjeldsbrev)
- Den norske stats husbank (lån)
- Familien Møystad (naboeiendom gnr 79, bnr 1)
§29 OPPLØSNING OG AVVIKLING
Oppløsning av foretaket besluttes av årsmøtet med det samme flertallet som gjelder for vedtektsendringer.
Foretakets medlemmer har rett til å få utbetalt sine andelsinnskudd dersom det er midler i foretaket etter at det har dekket sine forpliktelser.
Ved oppløsing skal barnehagens gjeld dekkes først. Dette skjer i henhold til tinglyst avtale med Holmestrand kommune, etter bystyrevedtak 4/98
- 1.2 Tilbakeføring av tomten. Dersom barnehagedriften ikke kommer igang eller opphører, skal barnehagen tibakeføre tomten vederlagsfritt til kommunen.
- 3.2 Mislighold av lån. Dersom barnehagen misligholder lån kommunen har garantert for, har kommunen rett til å få eiendommen overført til seg mot at kommunen overtar rest lånegjeld som omfattes av garantien.
- 4.4 Oppløsning av barnehagen. Dersom barnehagen blir oppløst, skal gjenstående midler overføres til kommunen. Kommunen forplikter seg til å nytte slike midler til barnehageformål.
§30 FORHOLDET TIL LOV OM SAMVIRKEFORETAK (SAMVIRKELOVEN)
Dersom ikke annet følger av vedtektene gjelder lov om samvirkeforetak (samvirkeloven) av 14.desember 2007 nr 114.