Den viktige språkstimuleringen!

Vi vet at tidlig og god språkstimulering handler om å gi barna et godt grunnlag for å lære og for å delta aktivt i fellesskap. Barnehagen må derfor ha et bevisst og reflektert forhold til hvordan vi jobber med barns språkutvikling. God språkstimulering i tidlige år gjør en forskjell. Vi som jobber i denne barnehagen organiserer derfor dagene så godt vi kan slik at vi får tid til nettopp dette. Les mer om hvordan vi arbeider!

SOMMERFUGLEN

 Vi har stort fokus på språk og har jobbet systematisk med et opplegg som heter språkløyper. Vi har små lesegrupper med faste barn og voksne der den voksne har fokus på gode leseropplevelser. Vi velger litteratur som innbyr til samtale, undring og refleksjon og den voksne er oppmerksom og sørger for at alle barna deltar i samtalen.

Gjennom året har vi ulike prosjekter og språk er en viktig del av disse prosjektene, for eksempel eventyrprosjekt og samisk uke. Barna får erfaringer med ulike deler av språket; lesing, fortelling, bilder, dramatisering, samtale, bokstaver, lekeskriving, sang, film etc.

Personalet har mye kunnskap om språk og er reflekterte voksne som bruker hverdagsaktiviteter til språkstimulering, for eksempel måltider, turer og påkledning. 

 

MARIHØNA

På marihøne avdelingen jobber vi aktivt med språket hver dag. Dette gjør vi ved å blandt annet benevne ord, følelser og handlinger, og ved å hjelpe til å sette ord på kroppspråket til de minste. Vi jobber for at alle skal få varierte og positive erfaringer med å bruke språket. Vi synger, har språksamlinger, leker med rim og rytme og utforsker språket under lek.

Vi har i løpet av barnehageåret ulike fokus og prosjekt, her sørger vi for å leke med språket, repetere og utforske, og samtidig skape glede og nysgjerrighet som er med på å øke motivasjonen.

Vi leser mye bøker og jobber aktivt med IKT, dette er med på å oppmuntre barna til å leke med språket, undre seg og være aktive språkutforskere.

Barna i Gaupås barnehage får variert språkstimulering på sitt nivå hver dag!